عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان عنوان کرد:

مغلوب جو بازار نشوید

عصر بازار- بهزاد گلکار بازار سرمایه را نیازمند تحلیل بر اساس اخبار دانست و به سهامداران توصیه کرد برای دستیابی به اطلاعات جدید و تصمیم‌گیری بهتر در زمینه پورتفوی سرمایه گذاری خود صبر کنند.

مغلوب جو بازار نشوید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان با اشاره به رشد پرشتاب بورس طی ماه های اخیر و از گذر شرایط نوسانی گفت: از اواخر خرداد تا اواسط مهر بازار رشدهای چند هزار واحدی را تجربه کرد. فعالان بازار گمان می کردند که نرخ تعادلی ارز 14 تا 15 هزار تومان خواهد شد.از طرفی به مسدود شدن کانال های نقل و انتقال بانکی، وضعیت شرکت های صادرات محور و همچنین نحوه دسترسی شرکت های تولیدی به مواد اولیه توجهی نداشتند. این مسایل از اواسط مهرماه برجسته شد و بازار به آنها واکنش نشان داد.

    گلکار با اشاره به شاخص ها یادآور شد: سیر صعودی بازار از خردادماه به دلیل تعدیل سود آوری سهام شرکت ها با نرخ آزاد ارز رقم خورد.

    این فعال بازار سرمایه برآیند نوسانات شاخص کل و 30 سهم اصلی بورس را صفر ارزیابی کرد و درباره اعمال انتظارات قیمتی سهامداران از تسعیر نرخ ارز آزاد در صورت های مالی 6 ماهه گفت: این قیمت ها اصلا اعمال نشده بود،چون شرکت های اجازه نداشتند بیش از نرخ های قانونی مانند نرخ ارز تخصیصی یورو 4900تومان، نرخ نیما 9200 تومان یا نرخ سنا و آنچه بانک مرکزی اعلام می کند در صورت های مالی خود ارز را تسعیر کنند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان گفت:بنابراین آنچه هم موجب صعود قیمت ها در بازار سهام در ماه های اخیر شد و هم باعث ایجاد روندی منفی در برخی روزها می شود، تنها انتظارات از بازار است. و باید دید این انتظارات تا چه اندازه بر اساس تحلیل و دلایل بنیادی شکل گرفته است؟

    وی خاطرنشان کرد: انتظارات اکنون تعدیل شده و در حال حاضر بازار نیز در بطن خود حالتی مدیریت شده دارد. این مدیریت به این شکل نیست که دستگاه نظارتی در حال کنترل یا مدیریت آن باشد، در اصل این فعالان حقیقی و حقوقی هستند که خودآگاه یا ناخودآگاه بازار در حال اداره بازار هستند. به این شکل که بسیاری از حقیقی ها و حقوقی ها اعتقاد دارند نرخ ارز افزایش پیدا می کند و خریدارند و بسیاری دیگر اعتقاد دارند که نرخ ارز کاهش پیدا می کند و فروشنده اند، همین مساله بازار را مدیریت می کند.

    بهزاد گلکار با تاکید بر جابجایی سهام و اصطلاحا «از این سهم به آن سهم شدن» بر اساس پیش بینی های خود متناسب با شرایط جدید تصریح کرد:یکی از بدترین رفتار ها انجام این کار است؛به عقیده من در شرایط فعلی هر کسی بر اساس هر تحلیلی بهتر است سهام خود را حفظ کند تا سال میلادی هم از راه برسد. همچنین ببینیم اتفاقاتی که در سه ماهه آخر سال 97 می افتد، چیست.در این میان گزارش های 9 ماهه نیز منتشر خواهند شد و می تواند بر تشخیص خوب یا بد بودن سهم تاثیر بگذارد.

    این فعال بازار سرمایه با بیان این که در حال حاضر بازار نیازمند اطلاعات برای تصمیم گیری است،با اشاره به نزدیک شدن به ژانویه و تغییرات قیمت های جهانی در کامودیتی ها و بازارهای سهام خاطرنشان کرد:اخبار پیرامون این تحولات همواره بازار ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است و باید منتظر آن اخبار بود نباید مغلوب فضای هیجانی شد.

    وی ادامه داد: همچنین بحث اجرایی شدنSPV و اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در زمینه ایجاد کانال مالی نیز خبری تاثیرگذار بر روی بازار است. برای روی دادن این اتفاقات و تاثیرگذاری آنها بر روی سهام و روند بازار سرمایه به 2 تا سه ماه زمان نیاز است.

    گلکار عاقلانه ترین رویه را برای فعالان بازار سرمایه در شرایط فعلی صبر دانست و افزود: سهامداران در حال حاضر باید با هر روشی که تصمیم گرفته اند در همان سهمی که هستند بمانند و اکنون صبوری بهترین راه حلی است که می تواند پیش پای آنها باشد.

    این کارشناس اقتصادی تاثیرگذاری تحولات سیاسی را بر بازارهای اقتصادی نیازمند گذشت زمان دانست و یادآور شد:هر تعامل سیاسی-اقتصادی بین المللی جز جنگ، برای تاثیرگذاری نیاز به زمان دارد؛در اقتصاد می گوییم 6 ماه تا یک سال زمان لازم است تا بتواند اثرش بگذارد.بنابراین به زمان حداقلی 6 ماهه نیاز داریم تا تاثیر شوک های اقتصادی که خواسته یا ناخواسته از سمت داخل یا بین المللی بر اقتصاد ما وارد شده، خود را نشان دهد و انتشار گزارش های 9 ماهه تا حدی این تاثیر را نشان خواهد داد که بازار به کدام سمت وسو هست.

    حفظ ارزش دارائی فعلی بهترین راه‌حل است

    این فعال بورسی در خصوص این که اکنون بازدهی در صندوق های با سرمایه ثابت بیشتر است یا سرمایه گذاری مستقیم در بورس؟ گفت: این بستگی به سیاست های بانک مرکزی دارد و باید دید با تغییری که در کابینه دولت به وجود آمده،به خصوص حضور دکتر طیب نیا در شورای پول و اعتبار،چه سیاست پولی ای در دستور کار قرار می گیرد.به بیان دیگر باید دید که آیا این سیاست ها انقباضی می شود یا انبساطی؟ از طرفی باید دید سیاست های ارزی کشور چگونه هدایت می شود؛یعنی آیا مدیریت فعلی بازار ارز بلندمدت است یا کوتاه مدت.همه این ها می تواند بر بازدهی اثرگذار باشد و چنانچه هر یک از این حالت ها را در نظر بگیریم می تواند شرایط متفاوتی را نشان دهد.

    بهزاد گلکار، «حفظ ارزش دارایی های فعلی» را بهترین راه حل پیش روی هر سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود:آنچه اکنون می تواند بهترین روش با کمترین پشیمانی تلقی شود،حفظ ارزش دارائی فعلی و رصد اخبار به منظور تصمیم‌گیری بهتر است.

    وی یادآور شد:به طور کلی و منطقی می توان گفت که باید تاثیر سیاست های کلی شورای پول و اعتبار را بر روی سیاست های پولی و ارزی دیده شود و آن موقع تصمیم بگیریم که کدام بازده در کدام بازار بیشتر است و تا آن زمان باید دارایی خود را طوری چیدمان کنیم که از دست نرود، بر این اساس بخشی از این سبد نیز می تواند سرمایه گذاری در بازار سرمایه باشد.

    برچسب ها