عصر خودرو

اقتصاد ایران از تحریم‌ها آسیب می‌بیند اما به احتمال زیاد بر طوفان تحریم‌ها غلبه می‌کند

عصر بازار- به لطف افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و عمیق شدن شکاف بین آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان ایران به احتمال زیاد بر طوفان تحریم‌ها غلبه خواهد کرد.

اقتصاد ایران از تحریم‌ها آسیب می‌بیند اما به احتمال زیاد بر طوفان تحریم‌ها غلبه می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، کارشناسان بر این باورند که با توجه به بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی و فاصله گرفتن آمریکا با دیگر کشورهای جهان، ایران به احتمال زیاد می‌تواند بر تحریم‌های نفتی آمریکا با موفقیت غلبه کند.

    کارشناسان بر این باورند که شاید این تحریم‌ها بتواند به رکود بر اقتصاد ایران منجر شوند، اما نخواهند توانست آن را بشکنند.

    به گفته یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، شرایط کنونی ایران بهتر از شرایط این کشور در پیش از سال 2016 است؛ چراکه آمریکا بیش از پیش منزوی شده و قیمت نفت نیز افزایش یافته است.

    تحریم‌های دور قبلی علیه ایران در سال 2016 و با امضای توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 لغو شد اما در ماه می دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به صورت یک جانبه این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و تحریم‌های بانکی و نفتی را مجددا علیه این کشور فعال نمود.

    اما اتحاد قدرت‌های جهان با آمریکا که در دور قبلی تحریم‌ها به امضای توافق هسته‌ای منجر شد، از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا تضعیف شده است و آنها از تجارت گرفته تا موضوعات امنیتی با یکدیگر اختلاف دارند. دیگر کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای شامل اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین نیز اقدام ترامپ را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

    اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی یک مکانیزم خاص برای نقل و انتقال پول بین ایران و این اتحادیه و پرداخت پول وارداتی از ایران است و قرار است در قالب این طرح دلار از مبادلات بین دو طرف حذف شود.

    یک دیپلمات دیگر اروپایی می‌گوید: علی رغم اینکه این دوره برای ایران سخت خواهد بود اما اقتصاد این کشور به دلایل گوناگون خواهد توانست با موفقیت با آن مقابله کند.

    وی می‌گوید: از جمله این دلایل می‌توان به تحریم بودن روسیه از سوی آمریکا، مشکلات مالی و سیاسی در عربستان سعودی و همچنین جنگ تجاری بین آمریکا و چین اشاره کرد.

    عدم اتحاد بین قدرت‌های بزرگ و همچنین اقدام اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم آمریکا علیه ایران به تهران یک روحیه مضاعف داده است، اما این مسئله البته نتوانسته است شرکت‌های اروپایی را از خروج از ایران بازدارد.

    یکی از کارشناسان موسسه فیچ سولوشونز می‌گوید: با همه تلاش‌های آمریکا تحریم‌های این کشور شاید اقتصاد ایران را طی سال آینده دچار رکود کند، اما علی رغم آنکه صادرات ایران کاهش می‌یابد هنوز این کشور بخش قابل توجهی از فروش و صادرات کالاهای خود را ادامه خواهد داد و بنابراین شاهد منفی شدن اقتصاد این کشور نخواهیم بود.

    آدرین اسجلاند، می‌گوید: به احتمال زیاد تهران شاهد تداوم فروش و دست یافتن به درآمدهای خارجی خود خواهد بود و می‌تواند از طریق ارائه یارانه وارداتی به کالاهای اساسی، افزایش قیمت آنها را محدود کرده و از بالا رفتن شدید تورم نیز جلوگیری کند.

    از طرف دیگر ایران قصد دارد با ارائه تخفیف در قیمت نفت خود، خریداران را به واردات بیشتر نفت از این کشور ترغیب کرده و با اثرات اقتصادی تحریم مقابله کند.

    به گفته یکی از مقامات تجارت بین‌الملل ایران علی رغم آنکه درآمدهای نفتی ایران کاهش می‌یابد اما برای اداره کشور کافی خواهند بود.

    وی می‌گوید:‌ اگر ما یک دلار ارزانتر نفت بفروشیم ده‌ها خریدار پای معامله می‌آیند.

    از طرف دیگر ایران در حال تزریق دلار با قیمت پایین‌تر نسبت به بازار آزاد برای تأمین مایحتاج وارداتی مردم است.

    پاتریک اشنایدر، کارشناس ارشد موسسه IHS مارکت، می‌گوید: ایران به احتمال زیاد نخواهد توانست در کوتاه مدت از تأثیرات منفی تحریم‌ها بکاهد.

    وی گفت: علی رغم تلاش‌های انجام شده برای کاهش اثر تضعیفی تحریم‌ها، عدم اطمینان ایجاد شده ناشی از آنها طی 6 تا 12 ماه آینده ادامه خواهد داشت.

    صندوق بین المللی پول گزارش داده است که اقتصاد ایران در سال‌های 2018 و 2019 به ترتیب رشد منفی 1.5 درصد و منفی 3.6 درصدی را تجربه خواهد کرد که دلیل اصلی آن نیز کاهش درآمدهای نفتی این کشور است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو