عصر خودرو

فعالیت های بندری و کشتیرانی به حیات خود ادامه می‌دهد

عصر بازار- اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید دارند که فعالیت های بندری و کشتیرانی کشور با تحریم های جدید نیز تداوم خواهد یافت.

فعالیت های بندری و کشتیرانی به حیات خود ادامه می‌دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، از آغاز دور جدید تحریم های آمریکایی ها علیه ایران در 13 آبان که شامل تحریم صنایع نفتی و حمل و نقل ایران از جمله حمل و نقل دریایی و هوایی می شود، یکی از مهم ترین سازمان هایی که با استفاده از تجارب گذشته توانسته به خوبی در مقابل این تحریم ها بایستد، سازمان بنادر و دریانوردی است.

    اگرچه حمل و نقل دریایی ایران به خصوص کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران ممکن است از تحریم ها آسیب ببیند، اما با توجه به اینکه هیچ یک از بنادر ایران در لیست شرکت های تحریم شده قرار ندارند، نهادهای تصمیم گیر در حوزه حمل و نقل دریایی با همکاری بخش خصوص می توانند اقدامات موثری برای دور زدن این تحریم ها انجام دهند.

    همچنین یکی دیگر از حاشیه های تحریم جدید آمریکا علیه صنعت حمل و نقل دریایی ایران، معاف شدن بندر چابهار است؛ اقدامی که می تواند ضمن سر پا نگه داشتن صنعت ترانزیت در ایران در شرایط تحریمی، مقدمه ای برای حضور دیگر شرکت های معتبر خارجی در بنادر کشور باشد.

    معاون دریایی سازمان بنادر: دریافت حق بیمه سانچی در جریان است

    هادی حق شناس در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تحریم های صنعت حمل و نقل دریایی ایران اظهار داشت: ما در جنوب کشور صدها بندر داریم که در تحریم های قبلی علی رغم اینکه خطوط کشتی رانی ما تحریم بودند ولی ما از بنادرمان در جنوب و در شمال در دریای خزر استفاده می کردیم و امروز هم در حال استفاده از این بنادر هستیم.

    وی در خصوص بندر چابهار گفت: آمریکایی ها معافیتی برای بندر چابهار قائل شدند تا کالا از هند به افغانستان یا از افغانستان به هند عبور کند. همان گونه که 8 کشور می توانند از ایران نفت بخرند، افغان ها هم می توانند از ما فرآورده های نفتی بخرند.

    معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه قرار نیست طبق قوانین آمریکایی ها بنادرمان را اداره کنیم، افزود: بر اساس آنچه خودمان تشخیص می دهیم، کالا به بنادر ما وارد، صادر یا ترانزیت خواهد شد ولی آنها اسم بندر چابهار را به شکل اختصاصی آورده اند.

    همه گاف های آمریکایی ها در تحریم سانچی

    وی با بیان اینکه در لیست 700 موردی تحریم های جدید آمریکا، اسم هیچ یک از بنادر ما نیامده، در خصوص تناقض در اظهارات آمریکایی ها مبنی بر تحریم نبودن هیچ یک از بنادر ایران از یک سو و معاف شدن بندر چابهار از سوی دیگر (که به معنی تحریم شدن بنادر دیگر غیر از چابهار است) تصریح کرد: در لیست آمریکایی اسم 200 فروند کشتی ایرانی، 50 بانک و صدها شخص حقیقی که برخی از آنها دیگر سمتی ندارند مانند آقای داجمر که سالهاست از شرکت کشتی رانی کناره گیری کرده یا کشتی سانچی که سال گذشته غرق شد، وجود دارد ؛ بنابراین آمریکایی ها در این لیست گاف زیادی داده اند که عدم تحریم بنادر ایران و معاف شدن تحریم چابهار، یکی از گاف های این لیست آمریکاست.

    حق شناس در پاسخ به این پرسش که این اظهارات که گفته می شود حضور سانچی در لیست تحریم ها گاف نیست بلکه به معنی عدم امکان دریافت حق بیمه بدنه، محموله و متوفیان و سرنشینان این کشتی است، صحت دارد یا خیر؟ گفت: اگر این اشتباه آمریکایی ها به منزله گاف دادن آنها نیست، پس چرا اسامی کشته شدگان این کشتی که بازماندگان آنها می توانند حق بیمه دریافت کنند، در لیست تحریم ها قرار ندارد؟ یا چرا اسامی سرنشینان خارجی سانچی در لیست تحریم ها نیامده است؟

    عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مسیر پرونده حقوقی دریافت حق بیمه سانچی همچنان در جریان است، خاطرنشان کرد: وقتی اروپایی های می گویند نفت ایران را می خریم و پول آن را در ایران پرداخت می کنیم، آمریکایی ها چرا درباره آن اظهار نظر نمی کنند؟ بنابراین اعلام تحریم های ایران، یک بازی سیاسی آمریکایی هاست. البته این حرف به این معنا نیست که ما به هیچ عنوان از عوارض تحریم ها رنج نمی بریم اما یک نکته کلیدی وجود دارد و آن این است که مقاومت و تاب آوری اقتصاد ایران نسبت به سال های 91 و 92 اصلا قابل مقایسه نیست همچنین زمان نامحدود برای تحریم ها ندارد همانگونه که ترامپ روز گذشته در انتخابات کنگره آمریکا ضربه خورد و کنگره را از دست داد، ممکن است دو سال دیگر خودش هم از دست برود بنابراین زمان برای تحریم ها نامحدود نیست.

    پیش بینی درآمد سازمان بنادر تا پایان سال محقق می شود

    حق شناس در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم ها، درآمد 2500میلیارد تومانی هدف گذاری شده سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان امسال  را با خدشه روبه رو خواهد کرد یا خیر؟ تأکید کرد: میزان درآمد سازمان بنادر تا کنون، جزء موضوعات محرمانه سازمان است اما تا پایان امسال رقمی بیش از پیش بینی ها محقق خواهد شد.

    رئیس فدراسیون حمل و نقل: کشتی رانی فیدری به بنادر خلیج فارس آغاز شد

    مسعود دانشمند رئیس فدراسیون حمل و نقل نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره نقش تحریم ها در صنعت حمل و نقل دریایی کشور گفت: شرکت های بزرگ کشتی رانی دنیا که خطوط لاینری هستند مانند مرسک، ام اس ای، شرکت های بزرگ کشتی رانی چینی، مدتی است که تردد به بندر شهید رجایی را از برنامه خود حذف کرده اند. چون آمریکایی ها به این شرکت ها اعلام کرده اند اگر به بنادر ایران تردد کنند، دیگر حق ورود به بنادر آمریکا را ندارند.

    وی ادامه داد: با این حال شرکت های کشتی رانی کوچک در حال تردد در بنادر ایران هستند و از این نظر بنادر ما مشکلی ندارند. اما مشکل اصلی صنعت حمل و نقل دریایی ایران، تحریم شناورها و کشتی های شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران است که این شناورها دیگر امکان فعالیت ندارند. هیچ شرکت بیمه ای کشتی های شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران را بیمه نمی کند و هیچ بندری هم این کشتی را برای پهلوگیری نمی پذیرد. برای این موضوع احتمالا راه حل هایی وجود دارد.

    دانشمند با بیان اینکه در حال حاضر به دوره کشتی رانی فیدری که در زمان تحریم های گذشته استفاده می شد، بازگشته ایم، یادآور شد: برخی شرکت های کوچک کشتی رانی، کانتینرهای ما را به بنادر جنوب خلیج فارس برده و از آنجا با کشتی های اقیانوس پیما کالاهای ما صادر می شود یا در زمینه واردات هم عکس این روند انجام می شود.

    دسترسی هندی ها از بندر چابهار به اروپای شمالی و آسیای میانه

    وی با اشاره به معاف شدن بندر چابهار از تحریم های آمریکا گفت: این موضوع می تواند اقدام مؤثری برای صنعت حمل و نقل دریایی ما باشد البته ظرفیت بندر چابهار تنها 8.5 میلیون تن در سال است که رقم چندان بالایی محسوب نمی شود. اما در هر صورت باعث می شود که هندی ها بتوانند از طریق بندر چابهار به اروپای شمالی و آسیای میانه دسترسی داشته باشند. بنابراین هندی ها سعی کرده اند با این فرمول بحث ترانزیت خود را تقویت کنند.

    فضای فعالیت برای بخش خصوصی فراهم است

    رئیس فدراسیون حمل و نقل با بیان اینکه بخش های دولتی در صنعت حمل و نقل دریایی تحریم شده، بیان داشت: در این وضعیت باید بخش خصوصی وارد کار شود چون فضا برای فعالیت بخش خصوصی باز شده است هرچند که بخش خصوصی هم از تحریم های احتمالی بیمناک است اما چاره ای نداریم جز اینکه کار در حوزه حمل و نقل دریایی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    معاون بندری سازمان بنادر: آغاز اپراتوری هندی ها در بندر چابهار تا 20 روز دیگر

    محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر در این خصوص خاطرنشان کرد: هیچ یک از بنادر ما تحریم نیستند قبلا هم هیچ بندری تحریم نبود. اینکه الان چابهار از تحریم ها معاف شده، به این خاطر است که در تحریم ها ممکن است اپراتورها تحریم شوند. اپراتور بخشی از فاز اول یک شرکت هندی خواهد بود اگر این معافیت بندر چابهار اعلام نمی شد، ممکن بود این شرکت هندی نگرانی بابت تحریم ها داشته باشد. ما ابلاغ قرارداد اپراتوری بخشی از فاز اول بندر چابهار به شرکت هندی را انجام داده ایم و این شرکت تا پایان ماه جاری میلادی (پایان نوامبر) در این بندر مستقر می شود.

    وی ادامه داد: در دوره گذشته تحریم ها هم دو اپراتور ما تحریم شدند یکی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران بود درنتیجه محوطه های بندری که در اختیار آنها قرار داشت، به شرکت های دیگر واگذار شد یکی هم شرکت تایدواتر از دیگر اپراتورهای بندری ما تحت تحریم بود که در دوره ای به این بهانه که مالکیت آن در اختیار سپاه است تحریم شد و در لیست قرار گرفت اما بعد از آن سپاه آن را به وزارت دفاع فروخت و نهایتا هم سال گذشته بخش کاملا خصوصی مالکیت این شرکت را در اختیار گرفت و عملا این بهانه مرتفع شد.

    قبل از تحریم ها هم سهم خطوط بزرگ دنیا از تجارت ایران کم بود

    عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه اعلام معافیت بندر چابهار از تحریم ها آمریکا، بیشتر جنبه روانی و فضاسازی دارد، درباره تحریم تردد کشتی های خطوط خارجی به بنادر ایران گفت: سهم همه کشتی رانی های بزرگ و معتبری که به ایران می آمدند بسیار کم بود ضمن اینکه هنوز هم شرکت های کشتی رانی اروپایی و آسیایی کوچک تر به بنادر ایران تردد دارند و بار به طور مستقیم به ایران می آید.

    حسن زاده تأکید کرد: برای ما اهمیتی ندارد که اسم این شرکتی که به بنادر ایران می آید، در زمره 20 خط اول کشتی رانی دنیا قرار نداشته باشد بلکه مهم این است که بار نخواهد به بندر واسطه در بنادر منطقه برود و سپس با کشتی های کوچکتر به ایران بیاید (کشتی رانی فیدری) تا هزینه جانبی به حمل و نقل دریایی ما تحمیل شود.

    وی درباره اینکه چرا خطوط کشتی رانی بزرگ دنیا علی رغم اینکه بنادر ایران تحریم نیستند، به این بنادر تردد نمی کنند، گفت: علت این امر این است که تجارت خطوط کشتی رانی اصلی مهم دنیا با آمریکا بیش از ایران است. آمریکایی ها هم تهدید کرده اند که اگر به ایران تردد داشته باشید، ما هم اجازه ورود به بنادر آمریکا را به شما نمی دهیم. مرسک زمانی که گفته می شد در ایران حضور دارد، کانتینرهایش به ایران می آمد نه کشتی هایشان. این رقم در زمان اجرای برجام، تنها 25 هزار کانتینر بود که در مقایسه با 3 میلیون و 100 هزار کانتینر، اصلا رقمی نبود.

    سر پا نگه داشتن صنعت حمل و نقل دریایی از درآمدهای سازمان مهم تر است

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره احتمال کاهش درآمدهای این سازمان در اثر تحریم ها گفت: اگرچه ما یک سازمان درآمد-هزینه ای هستیم اما نگران درآمدهایمان نیستیم ولی آنچه برای سازمان مهم است، اجرای امور حاکمیتی در سه حوزه امور بندری، دریایی و کشتی رانی بازرگانی است بنابراین اولویت ما در شرایط تحریم، پیش نیامدن مشکل برای کشتی رانی بازرگانی کشور است نه درآمدهای سازمان بنادر.

    برچسب ها