عصر خودرو

ظرفیت های نهفته صادرات در یزد

عصر بازار- هرچند فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها و التهاب ناشی از جو روانی بازار بر تعدادی از واحدهای تولیدی استان یزد تأثیر گذاشت و بعضا حرکت ها را تا حدودی هم کند کرد، اما با این وجود فعالیت این واحدهامتوقف نشده است و این استان همچنان از ظرفیت های خوبی برای صادرات برخوردار است.

ظرفیت های نهفته صادرات در یزد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، به اعتقاد تولیدکنندگان و صنعتگران اگرچه برخی مشکلات ناشی از جو روانی و تنوع بخشنامه هاست، ولی فعالان عرصه تجارت خارجی و صادرکنندگان کالای ایرانی خصوصا از یزد، با استفاده از روش های مختلف به صادرات خود ادامه می دهند.
    در این میان برخی ها که قصد صادرات دارند، پیمان سپاری ارزی، تمایز قائل شدن بین کالاها در تخفیف و ترجیح را از جمله چالش های پیش رو خود عنوان کرده اند.
    به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) یزد، در حال حاضر 407 قلم از 800 نوع کالای تولید استان به بازار 93 کشور عرضه می شود.
    'محمدرضا علمدار یزدی' در گفت‌وگو با ایرنا به مناسبت روز صادرات (29 مهر) با بیان اینکه هم ‌اکنون در سه هزار و 700 واحد تولیدی استان 335 هزار نفر مشغول کار هستند، گفت: از این تعداد 236هزار نفر (حدود 70 درصد) در بخش صنعت، معدن و خدمات استان مشغول کار هستند.
    وی افزود: از زمان دولت تدبیر و امید تاکنون بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری شده به ازای 1.6 روز یک واحد جدید صنعتی راه‌اندازی شد و به ازای هر روز نیز 36 نفر در بخش صنعت، معدن و خدمات استان مشغول کار شدند.
    در حالی که تعدادی از تجار، بازرگانان و صادرکنندگان یزد به دلایلی از سایر گمرکات اقدام به صدور کالاهای تولیدی استان به بازارهای هدف می کنند، آماری از فعالیت های تجاری آنها در گمرک یزد موجود نیست.
    در عین حال بر اساس آمار گمرک، در 6 ماهه نخست سال 1397، 962 میلیون و 531 هزار تن کالا به ارزش 192 میلیون و 662 هزار دلار از یزد صادر شد.
    در حالی که در مدت مشابه سال قبل، 831 میلیون و 115 هزار تن کالا به ارزش 197 میلیون و 224 هزار دلار کالا از استان صادر شده بود.
    صادرات استان در مقایسه با مدت مشابه سال 96 از نظر وزن 8.1 درصد رشد دارد، اما از لحاظ ارزش با 3.2 درصد کاهش روبروست.
    عمده کالاها به عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هلند، آلمان، ازبکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی و گرجستان صادر شد که اغلب کالاها مواد اولیه بودند.
    البته وضعیت صادرات تا پایان مرداد ماه 97 خیلی بهتر از این بود که به گفته مدیرکل گمرکات یزد تا پایان ماه مرداد، صادرات کالا از نظر وزن 38 درصد و از نظر ارزش هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
    'محمدحسین سلمانی ندوشن' افزود: در این مدت یک میلیون و 190 هزار تن کالا به ارزش 234 میلیون و 780 هزار دلار صادر شد.
    وی متوسط ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی استان را 20 سنت عنوان کرد و گفت: عمده صادرات مربوط به عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، گرجستان، جمهوری کره و هلند است.
    مدیرکل گمرکات یزد عمده کالاها را کاشی و سرامیک، میلگرد، نایلون، ظروف شیشه ای، هیدرو کربن و اکسید مولیبدن و واردات کالا را 16 هزار و 680 تن به ارزش 51 میلیون و 413 هزار دلار ذکر کرد.
    سلمانی ندوشن اضافه کرد: این میزان واردات نسبت به پنج ماهه سال 96 از نظر وزن 33 درصد و از نظر ارزش 9 درصد افزایش دارد.
    به گفته این مسئول، عمده واردات کالا مربوط به ترکیه، چین، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا، امارات متحده عربی، هلند، اتریش و هند است.
    بخشی از کاهش صادرات در پایان شهریور امسال به دلیل توقف صادرات کاشی و سرامیک از یزد است که نیمی از تولید کاشی و سرامیک ایران عمدتا مربوط به شهرستان میبد این استان است که این روند تاکنون ادامه دارد.
    رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در دیدار با فعالان این صنعت گفت: در حالیکه تنها خوشه صنعتی کاشی و سرامیک کشور در یزد فعالیت دارد، امسال قیمت مواد اولیه 75 تا 80 درصد گران شد.
    'محمد روشنفکر' افزود: این امر و نیز ابلاغ بخشنامه های متنوع به همراه برخی مسائل همچون پیمان سپاری ارزی، تمایز قائل شدن بین کالاها در تخفیف و ترجیح باعث بروز مشکل برای فعالان این صنعت شده است.
    وی با بیان اینکه این مشکل موجب توقف صادرات کاشی از بیستم شهریورماه شده است، ادامه داد: مواد اولیه این صنعت از خارج تأمین می شود که در زمان تصویب قوانین با فعالان این بخش مشورت نمی شود.
    رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با ادعای اینکه سیاست های امروز دولت و بانک مرکزی بعضا به سود منافع ملی نیست، تصریح کرد: وقتی تعرفه واردات مواد اولیه این صنعت در عرض 24 ساعت، چهار برابر شود، چگونه می توان انتظار داشت که بازار هدف تجار ایرانی را هندی ها، چینی ها و ترکیه ای ها و ... تسخیر نکنند.
    به باور یکی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک یزد، هم اکنون 27 هزار کاگر بیمه شده در این بخش فعالیت دارند که با احتساب نیروهای مرتبط و خانواده های تحت پوشش این افراد، زندگی 150 هزار نفر مستقیما به صنعت کاشی و سرامیک وابسته است.
    فلاح افزود: قبل از 20 شهریور امسال روزانه 500 تا 600 دستگاه کامیون کاشی و سرامیک از گمرک یزد صادر می شد.
    وی تصریح کرد: به طور میانگین روزانه حدود 600 هزار مترمربع و سالانه حدود 200 میلیون مترمربع این 2 محصول از یزد صادر می شود، اگر مشکل تداوم یابد با چالش های زیادی رو برو خواهیم شد.
    به اعتقاد این صادرکننده کاشی و سرامیک کشور، 75 درصد تولید این دو محصول استان وابسته به صادرات است.
    وی ادامه داد: مبالغ زیادی برای حضور در بازارهای کشورهای همسایه برابر « ابر صادر کننده ای» همانند چین هزینه کردیم که احتمال از دست دادن این بازارها وجود دارد.
    از نظر برخی کارشناسان، شرایط فعلی کشور بیانگر رشد صادرات و توسعه صنعت گردشگری خارجی است و باتوجه به ظرفیت های بالای صنعتی، معدنی، گردشگری و میراث فرهنگی که در یزد وجود دارد، تحقق این ایده دور از انتظار نخواهد بود.
    در این ارتباط رئیس شورای شهر یزد که در دولت اصلاحات سکان استانداری این استان را در دست داشت، معتقد است: افزایش نرخ ارز با همه معایبی که دارد، می‌تواند به جهشی در عرصه صادرات تبدیل شود.
    'غلامعلی سفید' یادآور شد: هر اتفاقی که در کشور شکل گیرد، همراه آن ظرفیت ‌هایی ایجاد و نکات ضعف و قوتی پیدا می‌شود.
    وی با اشاره به اینکه در زمان افزایش نرخ ارز با وجود نگرانی‌هایی که برای اقشار مختلف ایجاد و منجر به گرانی می‌شود، افزود: این پدیده می‌تواند در دو جهت، زمینه رشد باشد که باید از آن استفاده شود.
    رئیس شورای شهر یزد تصریح کرد: توسعه صادرات با توجه به ارزش پول داخلی در مقابل ارزهای خارجی، امکان افزایش صادرات تحقق پیدا می‌کند و جهش‌های صادراتی عمدتاً زمان‌ هایی اتفاق می‌افتد که ارزش پول داخلی کاهش پیدا ‌کند.
    امسال قدم های جدیدی برای صادرات بیشتر در یزد برداشته شد و برخی از حمل و نقل های مغفول مانده مورد توجه واقع شد تا به عنوان بازوی توانمند به رشد صادرات کمک کند.
    یکی از این حوزه ها، حمل و نقل ریلی است و به تازگی برای نخستین بار یکهزار تن میلگرد از بافق برای صدور به ترکیه بارگیری شد.
    به گفته مدیرکل راه آهن منطقه یزد، هدف از این اقدام کاهش مصرف سوخت در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌ های تعمیر و نگهداری در جاده‌هاست.
    سید 'مصطفی داودی' با بیان اینکه این محموله با استفاده از 18 واگن بارگیری شد، پیش‌بینی کرد، در صورت ساخت خط فرعی ریلی و با اعلام نیاز بخش خصوصی، سالانه می‌توان بیش از 500 هزار تن محموله میلگرد از طریق ناوگان ریلی از فولاد بافق بارگیری کرد.
    در شرایط کنونی در بخش های غیرصنعتی هم صادرات یزد مورد توجه واقع شد به گونه ای که ارزآوری 500 میلیون دلار صادرات محصول صیفی نیز قابل ذکر است.
    مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سالانه در گلخانه‌های استان 450 هزار تن انواع صیفی تولید می‌شود که در سال جاری با توجه به افزایش سطح زیرکشت میزان تولید 10 درصد نیز افزایش یافت.
    'یدالله جوادپور' با بیان اینکه تقریبا 30 درصد محصول صیفی تولیدی مصرف داخلی دارد، ادامه داد: حدود 70 درصد نیز به کشورهای روسیه، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می شود.
    وی از خیار، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل به عنوان عمده محصول صادراتی این بخش یاد کرد.
    همچنین در حوزه صادرات صنایع دستی و معرفی یزد اتفاق خوبی هم رخ داد به گونه ای که پارسال شاهد 50 میلیون دلار صادرات در این بخش بودیم.
    معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این ارتباط گفت: سال گذشته ارزش صادرات صنایع دستی بدون احتساب زیورآلات حدود 35 میلیون دلار بود.
    'محمدرضا دهقان مهرجردی' با بیان اینکه ظرفیت بالایی در نساجی سنتی استان وجود دارد، افزود: در سال های گذشته کارهای بسیار خوبی نسبت به احیای بعضی از دست بافت های فاخر از قبیل زری بافی، ترمه، احرامی بافی و غیره صورت گرفت.
    وی، اعتماد و برند زیورآلات یزد را یکی از مشخصه های تولید عنوان کرد و ادامه داد: بر پایه آمار بانک اطلاعات سه هزار و 200 نفر از میراث فرهنگی کارت شناسایی دریافت کردند که طی دو سال گذشته بیش از 700 نفر در حوزه شالبافی آموزش دیدند.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد یادآور شد: هم اکنون در حوزه صادرات خصوصاً زیورآلات از جمله استان های پیشگام کشور هستیم.
    در هر حال امید می رود با حمایت هرچه بیشتر دولت و ابلاغ بخشنامه های مطابق نظر کارشناسی و با تلاش بخش خصوصی و صادرکنندگان، علاوه بر قطع دست واسطه ها، صادرات افزایش یابد.
    گزارش از : محمودرضا رحمانی

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو