عصر خودرو

ارز پتروشیمی‌ها در نیما چند؟

عصر بازار- سیاست‌های ارزی دولت در اواسط ماه هشتم اجرا قرار دارد و شرکت‌های پتروشیمی به‌عنوان تامین‌کنندگان بزرگ ارزی، نقشی جدی در اجرای این سیاست‌ها اجرا می‌کنند. طبق جدیدترین اخبار، نرخ ارزی (دلار) که پتروشیمی‌ها طبق سیاست‌های مذکور باید در سامانه نیما وارد کنند، بین ۷۵۰۰ تا ۷۸۰۰ تومان است.

ارز پتروشیمی‌ها در نیما چند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بعد از آن‌که  شرکت‌های پتروشیمی براساس سیاست جدید ارزی، موظف شدند ارز صادراتی خود را با نرخ 4200 تومانی در سامانه نیما عرضه کنند، براساس بسته جدید ارزی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند.

    براساس بسته جدید ارزی که 14 مردادماه توسط رئیس کل بانک مرکزی، رونمایی و اجرای آن از صبح 15 مردادماه آغاز شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند. این در حالی بود که بر اساس سیاست‌های ارزی دولت که در اردیبهشت‌ماه ابلاغ شده بود، شرکت‌های پتروشیمی موظف بودند ارز صادراتی خود را با نرخ 4200 تومانی در سامانه نیما عرضه کنند.

    نرخ ارز پتروشیمی‌ها چقدر است؟

    در بسته جدید ارزی، این فرایند تغییر کرد و در نخستین روز اجرای بسته، شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ 8080 تومانی وارد بازار کردند. این نرخ به 7900، 7700 و سپس 7500 رسید. به گفته  فریبرز کریمایی - قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی - نرخ ارز صادراتی که توسط شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما وارد می‌شود، بین 7500 تومان تا 7800 تومان است.

    کریمایی با بیان این‌که میزان صادرات محصولات پتروشیمی 12 میلیارد دلار در طول سال است، به ایسنا گفت: شرکت‌های پتروشیمی موظفند 75 درصد میزان صادرات خود را وارد سامانه نیما کنند. این شرکت‌ها  مصارفی دارند که از سوی وزارت نفت کنترل می‌شود. این مصارف شامل تجهیزات، قطعات، کاتالیست، بازپرداخت بدهی‌ها و غیره است.

    براساس لیستی که با وزارت نفت هماهنگ شده است، بخشی از صادرات این شرکت‌ها به این موارد اختصاص داده می‌شود تا روند تولید و صادرات آن‌ها ادامه داشته باشد. مابقی ارز در سامانه نیما عرضه می‌شود.

    برچسب ها