عصر خودرو

برنامه عراق برای افزایش تولید روزانه نفت به ۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹

عصر بازار- وزیر نفت عراق گفت این کشور قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را در سال ۲۰۱۹ افزایش دهد و به ۵ میلیون بشکه در روز برساند.

برنامه عراق برای افزایش تولید روزانه نفت به ۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ثامر قضبان، وزیر نفت عراق گفت عراق قصد دارد ظرفیت تولید نفت و صادرات آن را با تمرکز بر میادین نفتی جنوبی در سال 2019 افزایش دهد و در حال امضای قراردادی با شرکت های بین المللی است .
    وزیر نفت جدید عراق همچنین گفت میزان کمبود عرضه نفت به دلیل تحریم های جدید آمریکا و ایران هنوز مشخص نیست. عراق و سایر اعضای اوپک باید پیش از اجلاس هفته آینده تصمیم بگیرند چه اقدامی انجام دهند .
    هدف عراق، دومین صادرکننده بزرگ اوپک تولید روزانه 5 میلیون بشکه در روز در سال 2019 است با میانگین صادرات حدود 3.8 میلیون بشکه در روز .
    عراق در حال حاضر روزانه 4.6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. بیشتر نفت عراق از طریق پایانه های جنوبی صادر می شود که بیش از 95 درصد درآمد کشور را تشکیل می‌دهد .
    قضبان گفت:« بالا بردن ظرفیت مخصوصاً در جنوب اولویت اول است».
    او ادامه داد:« ما با شرکت های بین المللی مذاکراتی داشته ایم و به زودی قراردادی امضا می‌کنیم» .
    در سال‌های آتی عراق قصد دارد پس از توسعه زیرساخت هایش، ظرفیت صادرات خود را به 8.5 میلیون بشکه در روز برساند .
    این کار مستلزم تولید 6.5 میلیون بشکه در روز از میادین جنوبی با یک میلیون بشکه از خط لوله جدید شهر شمالی کرکوک به بندر سیهان ترکیه در مدیترانه است. این خط لوله هم اکنون در حال ساخت است .
    قضبان که جای جابر اللعیبی را به عنوان وزیر نفت گرفته همچنین به دنبال تنوع بخشیدن به صادرات عراق از طریق خط لوله های جدید است .
    قضبان مشخص نکرده انتظار چه قیمتی را برای نفت در سال 2019 دارد. او گفت قیمت بالای 70 دلار در هر بشکه عادلانه است. البته قیمت بالاتر به نفع عراق است .
    وی ادامه داد:« قیمت منصفانه 30 ، 50 و یا 100 دلار نیست. در اصل هر چه قیمت بالاتر باشد برای عراق بهتر است.ولی ما تنها کار نمی‌کنیم ما عضو اپک هستیم. ما منافع مشتریانمان را هم در نظر می‌گیریم و می‌خواهیم یک تولید کننده و صادر کننده موفق باشیم» .
    یک مقام آمریکایی تاکید کرد که عراق از تحریم ها علیه ایران در برخی کالاها معاف شده ‌است. مقامات عراق هفته گذشته گفتند بغداد هنوز اجازه دارد گاز و انرژی مورد نیاز نیروگاه های برق خود و همچنین مواد غذایی وارد کند .
    وزارت نفت از سه پیمانکار خارجی برای ساخت تسهیلات تصفیه آب مورد نیاز توسعه ظرفیت تولید نفت کمک گرفته است و انتظار دارد در اوایل سال 2019 کار را شروع کند .
    یک میلیون بشکه در روز ظرفیت صادرات نفت از یک خط لوله که شهر جنوبی بصره را به بندر اردن در دریای سرخ متصل میکند اضافه می شود. انتظار امضای یک قرارداد با شرکت بریتیش پترولیوم برای افزایش تولید از میادین نفتی اطراف کرکوک وجود دارد .

    برچسب ها